Cichy zabójca testosteronu? 5 porad jak radzić sobie ze stresem i depresją

Wszyscy często mówimy, że jesteśmy zestresowani.

Słyszymy to wokół nas prawie codziennie.

Stres w pracy, stres ze szkoły, stres ze strony żony :)

Ale czym właściwie jest stres i jak może wpływać na nasze ciało, zdrowie, a także na nasze hormony?

Dziś powiemy sobie, jak ten stan negatywnie wpływa na twój organizm, a także podpowiemy 5 wskazówek, jak skutecznie walczyć ze stresem i depresją.

I zgodnie z naszym zwyczajem wszystkie fakty opieramy na nauce.

Więc zaczynajmy.

Pozwól, że się przedstawię… Mister Stress

Trudno jest dokładnie opisać, co właściwie oznacza termin „stres”.

Najprostszy sposób, jak to opisać, to reakcja twojego organizmu na określony problem lub wyzwanie.

Stres można podzielić na dwie główne kategorie, a mianowicie:

  • Stres krótkotrwały – to szybka reakcja (np. w przypadku niespodziewanego problemu), gdy twój organizm jest zalany hormonem stresu (glukokortykoidy), który zwiększa twoją świadomość i czujność na bodziec stresujący. Dzięki tej reakcji byliśmy w stanie przetrwać w przeszłości. Na szczęście tak szybko, jak ten hormon stresu pojawi się, znika równie szybko. Ten rodzaj stresu jest zatem bardzo krótkotrwały i prawie nie ma negatywnego wpływu na nasz organizm.
  • Stres długotrwały – to już jest problem. Jeśli przez długi czas jesteśmy narażeni na pewną stresującą sytuację (zaciekły szef, ciągle obrażona żona, brak środków itp.), to też hormony stresu są podwyższone przez długi czas. I to bardzo negatywnie wpływa na nasze ciało i umysł. Długotrwały stres może również niekorzystnie wpływać na układ hormonalny, a tym samym wpływać na poziom testosteronu w ciele.

I tym tematem zajmiemy się dalej…

Stres i testosteron

Głównym powodem, dla którego stres wpływa na poziom testosteronu, jest to, że podstawowym hormonem stresu jest kortyzol, który, jak zapewne już wiesz (czytając naszego bloga :) ), hamuje naturalną produkcję testosteronu.

Jak wspomnieliśmy na początku tego artykułu, przedstawmy sobie teraz kilka badań, które udowadniają wpływ stresu na testosteron.

  • Kilka badań na zwierzętach wykazało, że długotrwałe narażenie na stres obniża poziom testosteronu u kilku gatunków zwierząt (badania tutaj, tutaj, tutaj i tutaj). Z badań tych jasno wynika, że ​​podwyższony poziom kortyzolu skutkuje obniżeniem poziomu testosteronu.
  • Badania przeprowadzone przez wojsko wykazały, że obecność stresujących bodźców (takich jak strach przed walką lub śmiercią) wiąże się ze znacznie obniżonym poziomem testosteronu.
  • Inne badania, poza wojskiem, wykazały, że długotrwała depresja wywołana stresem zmniejsza produkcję testosteronu i zwiększa produkcję hormonu kortyzolu (badania tutaj i tutaj).

Z powyższego jasno wynika, że ​​stres może być naprawdę cichym zabójcą testosteronu.

No ale co z tym?

Jak najlepiej walczyć ze stresem i co zrobić, aby obniżyć poziom kortyzolu w ciele?

Przedstawmy sobie kilka porad i wskazówek.

1. Medytacja

Medytuj lub przynajmniej naucz się relaksować.

A teraz nie mamy na myśli, że musisz siedzieć po turecku, mieć przed sobą świecę i z westchnieniem wypowiadać buddyjską formułę „Kumbajááááá”.

Wystarczy, że zatrzymasz się na kilka minut dziennie i spróbujesz na chwilę wyłączyć mózg i o niczym nie myśleć.

Najlepszą formą medytacji dla początkujących jest uważne obserwowanie oddechu. Bądź świadom każdego swojego wdechu i wydechu.

Kilka dowodów na to, że to naprawdę działa (tutaj i tutaj).

2. Spacer w lesie

W Japonii opracowali ciekawe badanie dotyczące radzenia sobie ze stresem i depresją. Odkryli, że zwykły spacer po lesie lub w górach może znacznie obniżyć poziom kortyzolu w ciele.

Dlatego nie siedź w domu i często wychodź na łono natury.

3. Witamina C

Jedna z najbardziej znanych witamin w historii. Wykazano, że witamina C zmniejsza produkcję kortyzolu w sytuacjach stresowych, a także łagodzi negatywny wpływ kortyzolu na nasz organizm.

4. Dłuższy sen

Chociaż nie jest to całkiem łatwe w stresujące dni, przedłużony sen może znacznie obniżyć poziom kortyzolu, a tym samym stres i depresję. W naszym artykule znajdziesz kilka wskazówek dotyczących lepszego snu.

5. Język ciała

Nasze ciało i sposób, w jaki stoimy lub siedzimy, również mogą mieć duży wpływ na nasze hormony. Jeśli chcesz wiedzieć, jak obniżyć poziom kortyzolu nawet o 25% w 2 minuty, koniecznie przeczytaj nasz artykuł na blogu.

Podsumowanie

Przewlekły stres może być naprawdę zabójcą, nie tylko testosteronu. Jego objawy są negatywne dla całego naszego ciała i mózgu.

Wypróbuj kilka naszych wskazówek dotyczących walki ze stresem i daj nam znać, jeśli ci pomogły.

 

Artykuł opublikowano 17 lipca 2015 roku w serwisie primulus.cz

Podoba ci się ten artykuł?
Udostępnij lub wyślij go swoim znajomym.
Wróć do bloga