Magnez i jego wpływ na testosteron

Omówiliśmy już temat, dlaczego cynk jest jednym z najważniejszych minerałów dla twojego testosteronu oraz witaminy D i jej efektów.

Dziś powiemy sobie coś o kolejnym elemencie, którego nie powinno zabraknąć w twoich staraniach o podwyższenie poziomu testosteronu w jego naturalnej postaci.

Mowa o magnezie - jedenastym najbardziej reprezentowanym minerale w organizmie człowieka.

Magnez kontroluje ponad 300 funkcji organizmu wraz z setkami enzymów. Większość ludzi kojarzy ten minerał ze zdrowymi kościami i prawidłową czynnością serca. Jednak ten minerał może zrobić znacznie więcej.

Przyjrzyjmy się temu razem.

Magnez jest głównym elektrolitem prawie wszystkich enzymów organizmu. Utrzymuje równowagę płynów, dostarcza energię do komórek (ATP), aktywuje kreatynę, poprawia jakość snu, a także zwiększa ilość tzw. wolnego testosteronu.

Bardzo ciekawa lista wpływu magnezu na nasz organizm, co o tym sądzisz?

Jednak zdecydowanie najbardziej interesuje Cię ostatnia pozycja z powyższej listy - magnez naprawdę podnosi poziom wolnego testosteronu. Wpływ magnezu na naturalną produkcję testosteronu jest zasadniczo bardzo podobny do cynku. Niedobór obu tych minerałów będzie skutkował znacznie niższym poziomem testosteronu, ale jeśli jest ich wystarczająco dużo, zbyt wysokie dawki obu minerałów nie wpłyną na poziom twojego testosteronu. A oto dwie opinie: Naprawdę potrzebuję więcej magnezu, czy nie?

Odpowiedź brzmi: prawdopodobnie TAK!

Różne badania i wiele opracowań wskazują na fakt, że prawie 70% wszystkich dorosłych otrzymuje dziennie mniej magnezu niż jest zalecana dzienna porcja (RWS), a 19% nie otrzymuje nawet połowy zalecanej dziennej dawki tego minerału.

Co gorsza, magnez, podobnie jak cynk, paruje z organizmu wraz z potem, więc jeśli chodzisz na siłownię, uprawiasz sport lub mieszkasz w ciepłym klimacie, ważne jest, abyś przyjmował magnez jako odpowiedni suplement diety (zwłaszcza jeśli twoje nawyki żywieniowe są oparte na typowych zachodnich potrawach).

Oto coś z badań klinicznych:

  • W tym badaniu stwierdzono, że mniej niż jeden gram magnezu dziennie w połączeniu z intensywnymi ćwiczeniami spowodował 24% wzrost wolnego testosteronu u badanych osób.
  • W tym badaniu, w którym wzięło udział 400 starszych mężczyzn, naukowcy odkryli, że poziomy magnezu w surowicy odpowiadały bezpośrednio poziomom testosteronu u tych osób.

Wydaje się, że wszystko jest ze wszystkim powiązane.

Podsumowując: jeśli ćwiczysz na siłowni, biegasz lub w inny sposób uprawiasz sport, warto uzupełnić magnez odpowiednim suplementem diety.

Z drugiej strony, jeśli po prostu siedzisz cały dzień na kanapie i nic nie robisz, jest prawdopodobne, że nadmierne spożycie magnezu nie zwiększy znacząco twojego naturalnego poziomu testosteronu.

A jakie są najlepsze źródła i formy magnezu, które możesz przyjmować?

Pod względem wchłanialności najlepszą doustną formą magnezu jest glicynian magnezu, a najgorszą (ale też najczęściej stosowaną) jest tlenek magnezu.

Kolejnym doskonałym źródłem zwiększającym spożycie magnezu jest olej magnezowy, który jest wchłaniany przez skórę i wspomaga regenerację mięśni po ćwiczeniach i wysiłku fizycznym.

A jakie są najlepsze pokarmy bogate w magnez?

Nie są to zboża, jak sądzi większość ludzi, ze względu na wysoką zawartość kwasu fitowego. Wręcz przeciwnie, bardzo dobrym źródłem magnezu jest czyste kakao, mięso, warzywa liściaste i orzechy.

Podsumowanie

Ci z was, którzy zamierzają w naturalny sposób zwiększyć poziom testosteronu, zdecydowanie nie powinni zapominać o magnezu. Ma co najmniej takie samo znaczenie jak cynk. Jeśli masz niedobór tego minerału, twój testosteron prawdopodobnie bardzo szybko spadnie, ale z drugiej strony, jeśli masz w swoim ciele wystarczająco dużo magnezu, to zbyt dużymi ilościami nie możesz sobie więcej pomóc. Ale jak pisaliśmy powyżej, większość ludzi ma niedobory magnezu, dlatego niemal konieczne jest zapewnienie jego podaży w postaci odpowiedniego suplementu diety.

Źródło: http://anabolicmen.com/magnesium-and-testosterone (za zgodą autora)

 

Artykuł opublikowano 12 czerwca 2015 roku w serwisie primulus.cz

Podoba ci się ten artykuł?
Udostępnij lub wyślij go swoim znajomym.
Wróć do bloga